Buitenkunst
Verdieping
Welk kunstwerk staat er bij jou in de buurt? Een kunstwerk op een rotonde, langs de snelweg of op een plein bijvoorbeeld. Kunst in de openbare ruimte verandert de plek. Een kunstwerk kan een nieuw uitzicht geven, een groot plein kleiner maken, of wordt onderwerp van gesprek door bewoners uit de buurt. Hoe maak je als kunstenaar indruk in de openbare ruimte zonder ongelukken te veroorzaken?
Ik zie eigenlijk de openbare ruimte als een groot museumHester Oerlemans
Vragen bij thema
De vragen kunnen leerlingen zelfstandig beantwoorden of klassikaal bespreken om meer te leren over dit thema. Lees de kijkvragen door en bekijk de video’s. Beantwoord de vragen door de antwoorden van de kunstenaars te analyseren en reflecteer zelf op het thema. Hoe kijken kunstenaars tegen het thema aan? Leer jouw eigen mening te onderbouwen in dit thema.
- Op welke plekken in de openbare ruimte wordt kunst tentoongesteld? Waarom wordt er juist voor deze plekken gekozen?
- Welke functies kan kunst hebben in de openbare ruimte?
- Wat zijn de voor- en nadelen van kunst in de openbare ruimte volgens jou?
Maakopdracht
Maak een audiokunstwerk voor een specifieke locatie waardoor voorbijgangers anders naar hun omgeving gaan kijken.
- Kies een locatie in school of in de buurt van de school. Kies juist een ogenschijnlijk saaie locatie of een locatie waar al veel verhalen zich afspelen. De receptie, de toiletten, nablijflokaal, parkeerplaats, het bankje achter de school? Kies een locatie waar jullie ideeën van krijgen!
- Bedenk samen wat voor audio je zou willen opnemen. Een fictief sprookje, een waargebeurd verhaal, een dagboek scene.
- Formuleer voor jullie audiowerk de vijf 5W’s, zie hieronder. De 5 W’s worden in een film, tv- en theaterproductie gebruikt om helder te krijgen hoe de productie in elkaar steekt.
Zodra je de kenmerken van jullie audiokunstwerk helder hebt kun je het script uitwerken. - Verdeel de rollen en neem de tekst op in een afgesloten ruimte, op elke mobiele telefoon zit een audiorecorder. Denk ook aan geluiden, wind, dierengeluiden of vervreemdende geluiden als bijvoorbeeld een bleekselderij die doormidden knapt.
- Presenteer de audiokunstwerken aan elkaar. Luister naar elkaars kunstwerken. En? Welke invloed heeft de audio opname op de locatie?
5 W’S
- Wie: wie zijn de personages? Wat voor types zijn het?
- Wat: wat is verhaal, conflict, plot tussen de personages? Wat maken ze mee? Wat doen ze?
- Waar: locatie is duidelijk
- Wanneer: in welk tijd speelt het zich af? Honderd jaar terug? Hippie tijd, nu of juist in de toekomst? ’s Avonds, midden in de nacht of vroeg in de ochtend?
- Waarom: wat zijn de motieven van de personages? Waarom doen ze wat ze doen?
Je kan deze opdracht ook downloaden om uit te printen! Klik hier.