Verdieping

De vraag: “Wat is kunst?” is een grote vraag. Want wat is de definitie van kunst eigenlijk? Wanneer mag je iets kunst noemen? En wanneer vind jij iets kunst? Moet het vernieuwend, origineel of knap gemaakt zijn? En wanneer ben je een kunstenaar?  
Opdracht: in dit thema onderzoek je wat kunst allemaal kan zijn, de kunstenaars in deze Oogmerk films vertellen hoe zij kunst zien.

Kunst overdragen moet zijn als het gevoel van een koelkast open maken
Jaap Kroneman

Vragen bij thema

De vragen kunnen leerlingen zelfstandig beantwoorden of klassikaal bespreken om meer te leren over dit thema. Lees de vragen door en bekijk de video’s. Beantwoord de vragen door de antwoorden van de kunstenaars te analyseren en reflecteer zelf op het thema. Hoe kijken kunstenaars tegen het thema aan?
Opdracht: leer jouw eigen mening te onderbouwen in dit thema.  

  • Wat zijn belangrijke kenmerken van kunst volgens de kunstenaar?
  • Hoe definieert de kunstenaar het begrip kunst?
  • Welke voorbeelden worden genoemd van wat kunst allemaal kan zijn?

Verdiepingsopdracht

Doe onderzoek door middel van enquêtes of interviews naar de verschillende smaken en meningen over de definitie kunst bij klasgenoten en familie. Opdracht: formuleer specifieke vragen over kunstwerken waardoor de geïnterviewde zijn mening moet onderbouwen.

Maakopdracht

Ontwerp een iets wat absoluut geen kunstwerk is én een kunstwerk. Presenteer ze beide als ware kunstwerken.

  1. We starten met het verzamelen van een aantal kunstwerken uit de serie Oogmerk waarin jij schoonheid ziet, die jou aanspreken. Benoem ook de kunstwerken die jou minder aanspreken.
  2. Wissel in een klassen- of groepsgesprek met elkaar jullie mening over kunst uit aan de hand van de vragen: Wanneer is iets kunst? En wanneer is iets géén kunst? In het beargumenteren verwijs je naar de video’s uit dit thema of naar andere kunstvoorbeelden.
  3. In groepjes maak je voor deze opdracht twee kunstwerken. Op basis van jullie argumenten waarom iets wel of geen kunst is maak je twee werken, de techniek die je kiest is vrij – in overleg met de docent. De opdracht wordt gepresenteerd in een tentoonstelling met de werken van de hele klas.
  4. Het nagesprek in deze opdracht is belangrijk. Samen bespreek je opnieuw de definitie van kunst aan de hand van de gemaakte werken. Worden de niet-kunstwerken er direct uitgepikt? Hoe zijn de meningen verdeeld over de kunstwerken? En kun je je verplaatsen in andermans blik op kunst?

 

Je kan deze opdracht ook downloaden om uit te printen! Klik hier.

Deel je werk

Deel jouw gemaakte werk met Productiehuis Plaatsmaken, en wie weet, plaatsen we jouw werk op de Oogmerk website






Upload je foto’s. Zorg dat het jpg bestanden zijn, en niet groter dan 3 MB.
loading..